První věc, na kterou je potřeba se připravit a věnovat ji čas, je tvorba ceny nemovitosti. Nebudete-li věnovat tomuto bodu dostatek pozornosti a péče, můžete svou nemovitost výrazným způsobem poškodit. Pokud cenu stanovíte příliš nízko a neumíte pracovat s aukcí jako profesionální makléř, tak prodáte za nižší cenu a můžete přijít i o Xset tisíc korun. Pokud naopak stanovíte cenu nemovitosti moc vysoko, uděláte z Vaší nemovitosti neprodejné zboží, které leží na inzertních serverech. Každý, kdo aktivně a s vážným zájmem nemovitost shání, ten tu Vaši už zná. Vzhledem k tomu, že ji vídá na inzertních serverech již řadu týdnů či měsíců, nabyde potencionální zájemce dojem, že je s ní něco špatně, a právě proto ji ještě nikdo nekoupil. Tím se připravujete o většinu vážných zájemců. Nakonec vám nezbyde nic jiného, než prodávat pod cenou, aby Vám vůbec nějaký klient přišel na prohlídku. Stanovení správné tržní ceny beru jako jeden z nejdůležitějších a nejvíce podceňovaných aspektů celého obchodu.
Pokud již máte správně stanovenou cenu nemovitosti (ideálně od certifikovaného makléře s licencí, který se prodejem nemovitostí živí) tak je na řadě prezentace. Profesionální fotografie jsou naprostým základem pro prezentaci na internetu. Nikdy nevyfotíte Vaši nemovitost natolik kvalitně, jako profesionální fotograf, který se specializuje na fotografování nemovitostí. Je zde možnost, že oplýváte nevšedním umem a kvalitním fotoaparátem, v tomto případě si samozřejmě můžete vše nafotit sami. Často však na inzertních serverech můžete narazit na inzeráty s otřesnými fotografiemi, které odradí nejen od prohlídky natož koupě, ale už od samotného kliknutí na inzerát a přečtení si bližších specifikací nemovitosti. Nepůsobí to profesionálně. Člověk, který hodlá utratit X milionů za nemovitost se musí právem obávat, jak budou vypadat např. kupní smlouvy, když samotné fotografie jsou na takovéto amatérské úrovni. Naprostou nezbytností je např. odstranění osobních věcí, jako jsou magnetky na lednici, osobní fotografie, drogerie v kuchyni či kosmetika v koupelně. Osobní připomínky z dovolených a hygienických návyků mohou být sebekrásnější, ale kupující by se měl cítit, že jde do uklizeného nezabydleného bytu, ne k někomu na návštěvu. Říká se tomu homestaging.
Pokud již máte správně stanovenou cenu, kvalitní fotografie a ideálně i homestaging za sebou, tak přichází řada na samotnou inzerci. Doporučuji inzerovat na velkých a známých inzertních serverech. Pokud jste samoprodejci, tak počítejte s tím, že vás budou kontaktovat zástupy realitních makléřů, kteří budou chtít získat Vaši nemovitost do své nabídky. Je důležité počítat s tím, že makléř, který se tímto způsobem snaží získat zakázku, bude pravděpodobně začínající makléř. Nerad bych házel všechny do jednoho pytle, je možné, že se takto můžete seznámit i s kvalitním makléřem, je to ovšem méně pravděpodobné. Na co si ovšem rozhodně dejte pozor jsou makléři, kteří Vám zavolají s tím, že „mají kupce na Vaši nemovitost“. Je to nesmysl. Jak mohou mít kupce na Vaši nemovitost, když ji ještě ani neviděli? Chtějí od Vás hlavně podepsat zprostředkovatelskou smlouvu, aby mohli Vaši nemovitost inzerovat právě oni. Jedná se pouze o hraní si se slovíčky a následné výmluvy, že ten jejich vytipovaný klient, si už bohužel našel něco jiného a oni tak začínají od začátku. Ale smlouvu s vámi už mají podepsanou…
Pokud se rozhodnete realitnímu makléři svěřit do prodeje Vaši nemovitost, rozhodně podepište exklusivní zprostředkovatelskou smlouvu. Makléř, který má exklusivní smlouvu ví, že žádný jiný makléř nemovitost prodávat nemůže, a tudíž bude z vlastních zdrojů investovat do marketingu nemovitosti. Pokud dáte svou nemovitost pěti různým makléřům s tím, že „rychlejší vyhrává“, tak se ani jeden z makléřů nebude snažit nemovitost aktivně nabízet a nebude investovat vlastní peníze do marketingu, jelikož není jisté, zda nemovitost prodá právě on a tím by své investované peníze ztratil. Přijdete tak o jeden z benefitů realitního makléře – prodat za co nejvyšší cenu. Mimo jiné dobrý realitní makléř umí zorganizovat aukci a navýšit tím cenu nemovitosti, pokud je o ni zájem. Co se marketingu týče, rozhodně doporučuji investovat do reklamy na sociálních sítích.
Pokud jste již našli zájemce o koupi, přichází na řadu nejnáročnější část celého obchodu, fáze samého převodu a platby. Respektuji ty majitele, kteří si chtějí nemovitost prodat sami. Na druhou stranu mi zkušenost ukázala, že se jedná o nejnáročnější část celého obchodu. V této části velmi doporučuji svěřit jej do rukou profesionála, který již prodal desítky nemovitostí. Domluvíte se na službách, které od makléře požadujete a domluvíte se na ceně, za kterou makléř obchod dotáhne tak, aby proběhl bezpečně. Na řadu přicházejí rezervační smlouvy, kupní smlouvy, smlouvy o advokátní úschově, zástavní smlouvy, případně sjednání nejvýhodnějších hypotečních úvěrů, kvitance úvěru, vklady na katastru nemovitostí a nakonec i předávací protokol a převody energií. Pokud se přesto rozhodnete, že obchod chcete dodělat sami, rozhodně si zaplaťte advokáta, který Vám smlouvy připraví na míru. Vzory smluv stažené z internetu nejsou cestou k bezpečnému obchodu. Dále lpěte na bezpečné advokátní úschově, ve které budou prostředky uschovány po dobu obchodu a uvolněny až po přepisu na katastru nemovitostí.
Doufám, že Vám tento článek alespoň trochu pomohl získat představu ohledně prodeje nemovitostí. Rad a tipů je samozřejmě více. Pokud máte jakékoliv dotazy ohledně prodeje nemovitostí, nebo chcete prodat bezpečně a s co nejvyšším ziskem, rád vám s tím pomohu: ať už s celým prodejem nemovitosti od začátku do konce, nebo obchod bezpečně dokončím, pokud již máte svého kupce.
David Týč – Realitní Makléř
Tel.: 730 688 327
www: https://www.remaxandel.cz/realitni-makleri/david-tyc/
www: www.davidtyc.cz